Popüler Yayınlar

25 Mayıs 2011 Çarşamba

*** SIRA GECESİ/ŞANLIURFA ***

Genellikle kış gecelerinde, birbirine yakın yaş grubundaki gençlerin veya orta yaşlardaki arkadaş gruplarının, her hafta bir başka arkadaşın evinde olmak üzere, haftada bir akşam, belirli bir niteliğe ve düzene göre sıra ile yaptıkları toplantılara Şanlıurfa'da “sıra gecesi” denmektedir. Kısaca; “sıra gecesi” bir arkadaş grubunun haftada bir olmak üzere bir araya geldikleri toplantılardır..
“Sıra gecesi” bir halk mektebidir, eğitim ve öğretim müessesesidir, arkadaşlıkların dostluklara dönüştüğü, dayanışma ve yardımlaşmanın, hoş sohbetin, müziğin, edebiyatın harman olduğu gecelerdir...


Sıra Gecesinin Baş Yemeği “ÇİĞKÖFTE”
Sıra gecelerinde yemek olarak “çiğköfte” yapılır, nadiren diğer yemekli sıra geceleri de vardır. Diğer bir ifade ile “Çiğköfte” sıra gecelerinin değişmez yemeğidir diyebiliriz. Sırada sohbet veya müzik faslı biterken köfteyi yoğuracak kişi ve ona yardımcı olacaklar köfte yoğurmak üzere kalkarlar. Daha önce bulguru, eti, isodu (kırmızı pul biberi) ve diğer malzemelerin hazırlanmıştır. Köfteyi yoğuracak olan, elini güzelce yıkayarak işe başlar. Köfte kıvamına geleceği sırada, sofra serilmeye başlanır. Köfte ile beraber yenilecek has (marul), beyaz lahana, salatalık, turp, nane, pırpırım (semizotu) ve Urfa'da yetişen hardal, kuzukulağı, suyarpızı, tuzik pendik ve tere gibi dere otlarından mevsimine göre bulunanlar sofraya dizilir. Ayran ve ekmek de sofraya konulduktan sonra hazır olan çiğköfte herkese bir tabak olacak şekilde servis yapılır...




ŞILLIK TATLISI..
Sıra gecelerinde çiğköfteden sonra kadayıf, şıllık, katmer, baklava veya daş ekmeği, küncülü akkıt, palıza, şıre gibi mahalli tatlılardan herhangi biri ikram edilebilir. Sıra sahibinin hanımı maharetli ise, bu tatlılar evde hazırlanır, yoksa çarşıdan alınır.


Yıldız Sarayı konuk evi, Şanlıurfa geleneksel konut mimarisinin anıtsal örneklerindendir. Şanlıurfa evlerinin en güzel örneklerinin yer aldığı Osmanlı Döneminde, Paşa saraylarının bulunduğu, eski mahallesindedir. Evliya Çelebinin Seyehatnamesindede adı geçen Tayyar Mehmet Paşa Sarayı'nın bu ev olduğu halk arasında söylenmektedir.
http://www.yildizsarayikonukevi.com/index.php










URFALI SEVMİŞ...
Sen vuralı yaralı yar gün be güne sararı yar
Sen vuralı yaralı yar gün be güne sararı yar
El çekten benden vurdun inceden sende sevmistin
Sakladın benden anlamadim ki fayda yok
Senden anlamadım ki fayda yok senden
Dost degil dost degil dost görünür
Feleğim yaradır yaradır yara yaradır yüreğim
Urfalı sevmiş doğrudur güzelim
Senin de gönlün var alyanaklı yar
Dost degil dost degil dost görülü feleğim
Yaradır yaralıdır sana yaralı yüreğim
Urfalı sevmiş doğrudur güzelim
Seninde gönlün var alyanaklı yar...

http://www.youtube.com/watch?v=cKgzY2Zmha8

11 yorum:

Emine dedi ki...

paylaştığınız müzikle, birlikte postu okumak resimlere bakmak çok hoş oldu..elinize sağlık.hiç gitmediğim, bilmediğim ama görmek istediğim bir bölge ve kültür..

Adsız dedi ki...

Yine, görülmesi, hissederek yaşanması gerek bir an..
İnşallah diyorum.
Pembe gül çok güzel...

mndlna dedi ki...

Urfa benim hayalimin şehri...Urfa benim sanırım Türkiye üzerinde yaşamak istediğim bir kaç yerden bir tanesi...

Peritozu dedi ki...

Cok guzel bir gezi olmus, mimari yemekler, sehrin her yonuyle goz ziyafeti yasattiniz bize :)

MMO dedi ki...

Harika bir yazı dizisi olmuş. Böyle ayrıntılı anlatımlı gezi yazılarına bayılıyorum. Hiç Urfa'ya gitmedim. Yazınızdan sonra gitmeyi daha çok istiyorum.

Adsız dedi ki...

cok sey ogrendim

Gezi/yorum... dedi ki...

@EminE; Urfalı sevmiş türküsü orada en çok sevdiğim türkü oldu.. teşekkürler beğeniniz için
@Sıradan bir balık; Benim içinde ilk tecrübe oldu, konaktaki güle bende bayıldım..
@mndlna; Eski tarihi urfa'da yaşamak rüya gibi olmalı..
@Peri tozu fotoğraf; Beğenin için teşekkür ederim..
@Ayazma; Asıl Urfayı bu gün paylaştım.. Umarım gider yerinde görürsünüz..

Meyra dedi ki...

çok seviyorum gezi yazılarını özellikle bol fotolu olanlarını..Urfayı görmek isteyen biri olaraktan beni en çok cezbeden tarihi ve bu sıra gecesi..çok güzel anlatmışsınız keyifli bir yazı olmuş teşekkürler..

Gezi/yorum... dedi ki...

@Meyra; Rica ederim, beğenin için teşekkürler, umarım en kısa zamanda ziyaret edersiniz Urfayı..

didem dedi ki...

Eski gelenekleri korumalari ne kadar guzel. Sira gecesini burada, Amerika'da da yapanlar var. Ben bilmiyordum ne oldugunu, demek yapanlar Urfali. Anlasildi simdi:))

Adsız dedi ki...

çok güzel ellerine sağlık..